П`ятниця, 22.09.2017, 13:04
Вітаю Вас Гість | RSS
Духовики-естрадники КУКіМ
Головна » Статті » Мої статті

Поради: Як зробити своє навчання ефективним?
Як підвищити ефективність навчання

Багато хто сприймає освіту як непосильну ношу, яку треба донести до кінця - тобто, до отримання атестату або диплому. Що поробиш, адже без вищої освіти сьогодні - нікуди! Ось і доводиться день у день зубрити численні предмети. У результаті практично всі знання вивітрюються з "ясних умів" одразу ж після здачі іспитів. Невже процес навчання не можна зробити більш ефективним? Можна. Розповімо як.

Зі шкільної лави

Напевно, правим був фізик Макс фон Лауе, коли сказав: "Освіта - те, що залишається, коли все вивчене забуте". Твердження про те, що практично всі ми читаємо на рівні молодшої школи - підтверджений цифрами факт. Спробуйте порахувати, з якою швидкістю ви читаєте - і не просто пробігаєте очима по літерах, а усвідомлено сприймаєте написане і можете надалі переказати його близько до тексту. Навряд чи цей показник перевищить 1500-2000 друкованих знаків за хвилину ... Але, згідно з класифікацією автора техніки швидкого читання Олега Андрєєва, таку швидкість не можна назвати задовільною.

Геніальний Гете стверджував: "Ці добрі люди й не підозрюють, яких праць і часу варто навчитися читати. У мене на це пішло вісімдесят років, і все ще не можу сказати, що цілком досяг мети". Ми ж, навчившись читати ще зі шкільної лави, і не замислюємося про те, що це був лише початковий етап становлення читацьких навичок. Продовжуємо робити це за старою звичкою - так, як звикли в молодших класах - промовляючи про себе читане, по кілька разів повертаючись назад або перескакуючи з кінця на початок тексту, сприймаємо окремі слова, а не вислови та абзаци. Пам'ятаєте, як шкільна вчителька наполегливо рекомендувала вам закривати лінійкою наступний рядок? Вже дорослими, ми так і не відмовляємося від цього прийому, обмежуючи поле зору, тільки от тепер - вже подумки ... Але ж усе вище перелічене і стоїть на шляху нашого успіху!

"Вороги" швидкого читання:

- Звуковий бар'єр (обговорювання тексту, що читається про себе);
- Регресія (повернення до вже прочитаного слова або частини тексту);
- Мале поле зору (читання словами, а не висловами, абзацами, сторінками за один погляд).

Через недостатню швидкість читання, невміння правильно слухати лекції і складати конспекти, працювати з великими обсягами матеріалу у багатьох шкільних відмінників і хорошистів із вступом до ВНЗ погіршується успішність. Тому що саме від ефективності сприйняття, розуміння, швидкості обробки інформації і, отже, її запам'ятовування залежить не лише рівень знань, а й коефіцієнт інтелекту - так званий IQ.

На жаль, у вітчизняних школах робиться акцент на вивченні конкретних предметів (історії, географії, біології і так далі), але зовсім не приділяється увага тому, як навчитися вчитися. Ефективні техніки читання і швидкочитання не викладаються ні в державних, ні в більшості приватних навчальних закладах. У результаті випускники шкіл і навіть ВНЗ читають на рівні початкових класів - повільно пересуваючись по горизонталі від слова до слова зі швидкістю 100-150 слів за хвилину. Адже кожен школяр, а тим більше студент, повинен вміти сприймати інформацію, запам'ятовувати і обробляти її, працювати з довготривалою пам'яттю, накопичувати знання не ціною тимчасових витрат і зусиль, а легко і з інтересом!

Надолужуємо згаяне

Як же навчитися мистецтву управління пам'яттю і засвоєння нових знань? Практично нескінченні можливості нашого мозку - зовсім не фантастика. Історія знає безліч прикладів, які підтверджують це. Так Наполеон читав зі швидкістю до 2000 слів на хвилину. Оноре де Бальзак осилював роман у 200 сторінок за півгодини. А бібліограф-книгознавець Микола Рубакін прочитав 250 тисяч книг! Це лише поодинокі випадки із сотень, повторити які цілком реально, і не тільки для історії, але і для особистісного та професійного зростання.

Факт: Ще за часів правління Кеннеді в Білому домі було запроваджено власний норматив читання, який залишається в силі до сьогодні. Прийнято, що співробітник президентської адміністрації повинен читати з досить високою швидкістю - не менше 4000 знаків на хвилину!

Інтелектуальний розвиток можливий тільки завдяки новим знанням, а отримати їх без особливих зусиль дозволяє збільшення швидкості мислення, володіння швидкочитанням, риторикою, спецприйомами запам'ятовування і роботи пам'яті. Але ефективна модель сприйняття, запам'ятовування та обробки інформації народжується тільки в тісному переплетенні всіх цих компонентів. Висока швидкість читання - лише навичка "бігання" очима по рядках або по сторінках, не більше. І сам по собі він не принесе ніякого результату. Незалежно від темпу (швидкого чи повільного), перш за все, потрібно сприймати, розуміти і запам'ятовувати інформацію. Необхідно працювати комплексно - так само, як функціонує весь наш організм в цілому. Кожна його система залежить від стану окремих органів. Скажімо, силу кровотоку визначає не тільки серце, але і всі "компоненти" кровоносної системи. Подібний взаємозв'язок простежується і у навчанні. Не володіючи культурною, грамотною і красивою мовою не можна швидко висловлювати думки і читати 1000 слів на хвилину, тому що просто не встигаєш їх осмислити! А усвідомлений матеріал не запам'ятається і не використовуватиметься в подальшому без добре розвиненої пам'яті, здатної утримувати величезні масиви інформації. Варто зауважити, що існує маса різних технік як швидкочитання, так і запам'ятовування. І вибір того чи іншого прийому залежить від цілей сприйняття, складності та важливості інформації. Читати можна і по горизонталі, і по вертикалі. А запам'ятовувати матеріал необхідно як за допомогою логіки, так і фантазії.

Звичайно, чудово, якщо прийоми ефективного навчання освоєно ще в дитинстві - шкільному або навіть дошкільному віці. А як же бути тим, хто замислився про це тільки наразі, навчаючись у ВНЗ або розпочав професійну діяльність? Можна ознайомитися з численними самовчителями із швидкочитання, пам'яті й уваги. Але такий спосіб дає можливість отримати тільки загальні поняття і оволодіти лише деякими прийомами. Набагато краще займатися з викладачем, який допоможе не лише відпрацювати отримані навички на практиці, але і допоможе скласти з них єдину систему "вдумливого" навчання.

З користю для справи

Сприйняття, усвідомлення, запам'ятовування, підвищення ефективності навчання ... Наскільки результативно все це може бути застосовано на конкретних прикладах? Уявіть себе на лекції з дуже нудної і незрозумілої дисципліни, яку, до того ж, читає ваш нелюбимий професор. Десятки незнайомих слів, вимовлених монотонним голосом, ніяк не можуть укластися не тільки у вашому конспекті, а й у голові! Все б нічого, якби не залік або, гірше того, іспит ... Звичайно, можна пропустити цю доповідь повз вуха, а в кінці семестру спробувати прошерстити бібліотечні підручники й методичні вказівки, зазубрити хоча б основні поняття-терміни і сподіватися на здачу. А можна провести час на парі з користю, склавши грамотний опорний конспект і освоївши матеріал заняття. Та й на обробку додаткової літератури (пошук, читання, аналіз і запам'ятовування інформації) ви витратите набагато менше часу і сил. По-перше, завдяки збільшенню швидкості читання у 5-10 раз у порівнянні з початковою! По-друге, використання роздумів і методу порівняльних категорій замість неусвідомленого "зубріння".

Чим раніше учень або студент пройде курси підвищення ефективності навчання, тим якісніше буде вузівська освіта. До того ж, навчання стане набагато легшим, а підготовка до іспитів - значно швидшою і, що важливо, значно результативнішою. Поступова, планомірна робота упродовж усього семестру позбавить від необхідності штурму "трьох днів і ночей" безпосередньо перед іспитами. До того ж, зникне страх перед сесією - вона перетвориться на спокійну здачу без стресів і перенапруг для організму. А освоєна за допомогою нових прийомів інформація залишиться в пам'яті на досить тривалий час. Крім того, час, проведений на лекціях, буде використовуватися більш розумно й ефективно - не просто для механічного запису нового незрозумілого матеріалу, а його осмисленого сприйняття!
2011-02-10 | Автор: Наталія Крупко | http://www.infostudy.com.ua


Джерело: http://www.infostudy.com.ua
Категорія: Мої статті | Додав: vib-k:dev (11.02.2011) | Автор: : Наталія Крупко W
Переглядів: 3451 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Форма входу
Наші викладачі
Категорії розділу
Мої статті [4]
Інформація для студентів [16]
Інформаційно-методичні матеріали щодо організації навчально-виховного процесу на відділі
Розклад занять [4]
Розклад занять студентів відділу духових та естрадних інструментів КУКіМ
Block title
Духовий оркестр
Брати Дорошенки
Ганна Павленко
Духовий оркестр
Block title
Block content
2 курс 2011
З ДНЕМ СТУДЕНТА
Пошук
Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
Друзі сайту
Освітній портал
talschool-music Сервер поздоровлень, побажань та привітань Українська вільна бібліотека, безкоштовна електронна бібліотека онлайн
Рефераты -->
Міні-чат
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 45
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Користувачі

Copyright MyCorp © 2017