Психологія особистості
З моменту народження дитина потрапляє у сферу дії економічних, морально-політичних та ідеологічних суспільних відносин, які через спілкування і активну діяльність розвивають її соціальні якості і формують її як особистість. Це тривалий і складний процес, що має історичний характер. Як багатогранне і динамічне утворення особистість завжди змінюється й розвивається.
1. Індивід, особистість, індивідуальність
Біологічна істота, яка належить до класу ссавців , характеризується поняттям «людина розумна». У неї генетично задано особливу тілесну організацію, істотними ознаками якої є прямоходіння, наявність пристосованих до праці рук, високорозвинутий мозок. Разом із тим людина є істотою суспільною, що має свідомість і самосвідомість.
Факт належності живої істоти до людського роду відображається в понятті «індивід».
Індивід (лат.— неподільне) — людина як біологічна істота,
Дитина народжується як індивід. Завдяки спілкуванню з дорослими, вона поступово засвоює норми та правила поведінки, оволодіває мовою, як засобом людського спілкування; навчається видам людської діяльності, знайомиться з засобами діяльності та свідомо їх застосовує. Таким чином перетворюється на особистість. Особистістю людина стає, перебуваючи в соціумі.
Особистість — людина як суспільна істота.
Кожна особистість має властивий тільки їй набір рис і особливостей, який визначає її індивідуальність.
Індивідуальність — неповторне поєднання психологічних особливостей і рис людини, що визначає її своєрідність і несхожість на інших людей.
Виявляється індивідуальність у рисах темпераменту, характеру, в здібностях, особливостях і якостях психічних процесів, у звичках і уподобаннях людини. Не існує двох людей з однаковим поєднанням психічних якостей.
Як бачимо, перетворення індивіда в особистість, відбувається завдяки включенню людини в різні види діяльності: спілкування, навчання, гра, праця, творча праця.
Також, в процесі діяльності, людина формує свою індивідуальність(здібності, характер).
Щоб визначити, в якому напрямку розвивається людина, досліджують її спрямованість.
|
2. Спрямованість особистості
Діяльність людини завжди зумовлена не одним, а декількома мотивами.
Мотив – це те що спонукає нас до дії. Вони можуть бути усвідомлюваними і неусвідомлюваними, відігравати домінуючу(основну) і побічну роль.
Система домінуючих мотивів поведінки і діяльності визначає спрямованість особистості.
Спрямованість здебільшого визначається усвідомленими мотивами поведінки — цілями, інтересами, ідеалами та переконаннями.
Неусвідомлювані мотиви – потяги та установки.
Потяг —не викликає активних дій. Наприклад, людина відчуває потяг до роботи. Проте, що їй хочеться робити, вона спочатку не усвідомлює.
Установка — неусвідомлювана готовність особистості до діяльності,
Установки бувають позитивні й негативні. Наприклад, людині її знайомі розповіли про лікаря — хорошого фахівця, який поставив на ноги багатьох хворих. У неї з'являється позитивна установка «цей лікар є хорошим фахівцем» ще до зустрічі з ним. Якщо ж когось на ринку декілька раз обрахували, обважили, у нього формується негативна установка — «всі продавці — люди нечесні», хоча насправді це далеко не так.
Види спрямованості. Залежно від того, які мотиви в діяльності та поведінці відіграють домінуючу роль, розрізняють такі види спрямованості:
— особистісна спрямованість. Характеризується переважанням у особистості мотивів, спрямованих на забезпечення особистого благополуччя. Наприклад, успішно закінчити вуз, щоб зробити хорошу кар'єру;
— колективістська спрямованість. Зумовлена переважанням мотивів, спрямованих на забезпечення успіху в спільній роботі. Наприклад, намагання здобути командну перемогу у змаганнях;
- ділова спрямованість. Відображає переважання мотивів, які породжені діяльністю і зорієнтовані на неї: інтерес до праці, бажання оволодіти конкретним видом діяльності тощо.
Якщо усвідомлюється не тільки мета, а й можливість її досягнення, то йдеться про перспективу особистості. Наприклад, юнак мріє здобути професію інженера. Ретельно підготувавшись до вступу у вуз, він на першому вступному іспиті отримує високу оцінку, і його зараховують на навчання. Мрія здійснилася. Перспектива – це план досягнення мети. Спрямованість визначає саму мету.
3. Самосвідомість і Я-концепція особистості.
В процесі формування особистості важливу роль відіграє самосвідомість.
Самосвідомість — усвідомлення людиною себе як особистості (своїх якостей і рис, стосунків з іншими людьми, місця і ролі в суспільстві).
Результатом такого самопізнання є створення Я-концепції особистості – уявлення людини про себе.
Я-концепція (лат. — сприйняття) — динамічна система уявлень людини про себе, на основі якої вона вибудовує взаємовідносини з іншими людьми.
Як будь-яка установка, вона має три компоненти
когнітивний — уявлення про свої здібності, зовнішність, соціальну значущість тощо;
емоційно-оцінний, в якому відображається ставлення до себе (самоповага, самокритичність, самозакоханість та ін.);
поведінковий — прагнення завоювати авторитет, підвищити свій статус чи намагатися бути непомітним, приховати свої недоліки.
Внаслідок повсякденної діяльності та взаємодії з іншими людьми в особистості виникає кілька образів Я. Так, розрізняють Я-минуле, Я-реальне, Я-ідеальне, Я-фантастичне та ін. Я-реальне — уявлення людини про себе в даний момент. Я-ідеальне_— уявлення про те, якою вона повинна бути, щоб відповідати суспільним нормам і очікуванням оточуючих. Розбіжність між Я-реальним і Я-ідеальним є могутнім стимулом для роботи особистості над собою. При цьому важливу роль відіграє самооцінка особистості.
Самооцінка — оцінка особистістю самої себе, своїх можливостей, якостей і місця серед інших людей.
Самооцінка може бути адекватною і неадекватною.
Неадекватна самооцінка, у свою чергу, поділяється на завищену і занижену.. Завищена самооцінка часто викликає протидію оточуючих, що породжує озлобленість, підозрілість, агресію і призводить до розриву стосунків. Дуже низька самооцінка зумовлює розвиток комплексу неповноцінності, стійкої невпевненості в собі, тривожності.
Самооцінка впливає на поведінку, діяльність і розвиток особистості, її стосунки з іншими людьми. Тісно пов'язана вона з рівнем домагань.
Рівень домагань — прагнення досягти мети тієї складності, на яку людина вважає себе здатною.
Залежно від самооцінки, він теж може бути адекватним можливостям людини, заниженим або завищеним. Людина із заниженим рівнем, зустрівшись, із новими завданнями, переживає невпевненість, тривогу, боїться втратити свій авторитет, а тому намагається відмовитися від них.
Уміння правильно визначити посильність своїх можливостей (рівня домагань), впливає на формування самоповаги.
Самоповага - бережливе і шанобливе ставлення до власного Я.
На думку американського психолога В. Джемса, самоповагу можна представити формулою: самоповага = успіх : домагання. Для збереження самоповаги людина в одному випадку повинна виявити більшу активність, аби досягти успіху, що є непростим завданням. В іншому — знизити рівень домагань, за якого самоповагу буде збережено навіть за незначного успіху. Другий шлях є одним із випадків психологічного захисту свого образу Я, причому пасивного.
Література:
1. Основи психології та педагогіки: Посібник/ Степанов М., Фіцула М.- К.,2005